Facebook konkurrenceregler 2020

Skal du have flere følgere på din virksomheds Facebookside eller vil du gerne fremme følgeraktivitet inden jeres næste produktlancering? Uanset hvad din målsætning er, så er konkurrence på Facebook oftest en attraktiv måde at gøre det på. Men hvordan gør man det rigtigt? Er der en forkert måde at gøre det på? Ja, der er bestemt en forkert måde at gøre det på, der findes faktisk en ulovlig måde at gøre det på som kan have konsekvenser for din virksomheds økonomi og ikke mindst udseende udadtil.

Derfor anbefaler jeg dig at sætte dig ind i Facebook’s konkurrence regler og hvad der høre med, når du skal afholde en konkurrence på Facebook. Husk! Det er dig som er ansvarlig for at køre konkurrencen lovligt Med andre ord hjælper Facebook ikke dig med at undgå at bryde statslige, provinsielle eller føderale love ved, for eksempel, ved et uheld at køre et lotteri i stedet for en konkurrence. (et lotteri inkluderer enhver konkurrence, hvor deltagerne skal bruge penge for at spille, dvs. købe et produkt)

Vind et gavekort telmore
Facebook Konkurrence Regler

Som du kan se i min illustrationstegning ovenfor, så er der mange ting man må og bestemt også ting man ikke må, når man afholder en konkurrence på Facebook. Her vil jeg gå lidt mere i dybden med hvad du må og ikke må, så du kan afholde en lovlig konkurrence på Facebook.

Dette må du godt:

En lovlig konkurrence er en god konkurrence og du må gerne:

  • Kræve at man kommenterer på opslaget
  • Kræve “synes godt om” opslaget
  • Kræve en direkte besked

for deltagelse i konkurrencen. Udover hvad du godt må kræve for deltagelse i din konkurrence, så kan du også linke til din hjemmeside i konkurrence-opslaget, dette kan øge trafikken og salget på din hjemmeside.

Dette må du ikke:

For at afholde en lovlig konkurrence så må du ikke:

  • Kræve at noget deles, eksempelvis din side eller dit opslag
  • Kræve at din side følges
  • Kræve “synes godt om” din side
  • Kræve at man “tagger” andre mennesker
  • Kræve et bestemt følgerantal på din side før en præmie udløses

for deltagelse i din konkurrence på Facebook.

Hvorfor er det vigtigt at overholde konkurrence reglerne?

Der er mange grunde til at det er bedst at overholde reglerne når du afholder en konkurrence på Facebook, men den vigtigste grund er selvfølgelig at den er lovlig.

Hvis du overholder Facebook’s konkurrence regler så slipper du også for regelryttere og shitstorme på dit indlæg/din konkurrence som kan have en negativ effekt på din virksomheds Facebookside og eksponeringen af dit konkurrence indlæg på Facebook.

Hvorfor er det vigtigt at overholde konkurrence reglerne?

Der er mange grunde til at det er bedst at overholde reglerne når du afholder en konkurrence på Facebook, men den vigtigste grund er selvfølgelig at den er lovlig.

Hvis du overholder Facebook’s konkurrence regler så slipper du også for regelryttere og shitstorme på dit indlæg/din konkurrence som kan have en negativ effekt på din virksomheds Facebookside og eksponeringen af dit konkurrence indlæg på Facebook.

Regnskab ved konkurrencer

Der er to elementer du skal huske når du afholder en konkurrence som vedrører dit regnskab for at du overholder loven.

Her får du en kort opsummering af hvilke regnskabsregler du skal have styr på og hvordan du afholder en regnskabsmæssig lovlig konkurrence.

  1. Præmieafgift – Alle beløb der overstiger kr. 750,- skal betales præmieafgift af udlodderen svarende til 17,50% baseret på handelsværdien til forbrugeren og ikke din indkøbspris.
  2. Momsfradrag – Der er ikke momsfradrag på præmier og gevinster som virksomheden udlodder og disse skal derfor bogføres uden momsfradrag i dit regnskab.

Herunder finder du mere dybdegående forklaringer på de to regnskabsposter der gælder omkring konkurrencer på Facebook og andre steder på nettet.

Husk præmieafgiften når du afholder en konkurrence

Udover at det er vigtigt at overholde reglerne når du afholder en konkurrence på Facebook, så ligger der også et stykke arbejde i regnskabet som du burde have styr på hvis eller når du afholder Facebook-konkurrencer.

De fleste selvstændige er bekendte med at der er fuldt fradrag ved gaver til ansatte i sin virksomhed op til et vist beløb. Men gælder disse regler også når en virksomhed giver komplet fremmede der har deltaget i en virksomheds konkurrence på Facebook under disse fradragsregler?

Svaret er nej.

Og det er lige præcis denne misforståelse der gør at mange har rod i deres regnskab når de har haft en konkurrence og overdraget per definition “gave” til en fremmede.

Den tørre forklaring på hvordan det hænger sammen:

I henhold til Spilleafgiftsloven som du finder hos Retsinformation og som oplyst hos SKAT, så er det den der afholder en konkurrence (også kaldet “spil uden indsats”) som er ansvarlig for præmieafgiften og eventuelle udgifter ved

Der er dog en bundgrænse for hvornår præmieafgift skal betales til Skattestyrelsen som er på kr. 750,-

Det vil sige at såfremt din gevinst ikke overstiger beløbet kr. 750,- i  handelsværdi ved salg til forbrugere, så skal du ikke betale præmieafgift. Hvis du derimod giver en gevinst der overstiger kr. 750,- skal du betale præmieafgift på beløbet der overstiger de kr. 750,-

Eksempel:

Der er vundet en varegevinst bestående af en DAB-radio til en handelsværdi af 1.000 kr. Der skal ikke betales afgift af de første 750 kr. af varens værdi. Afgiften af varegevinsten (17,5 pct.) udgør 250/100 x 17,5, dvs. 43,75 kr.

Eksempel lånt fra Skat

Momsfradrag ved konkurrencer

Når du køber ind et produkt som skal fungerer som en gevinst i en konkurrence, eksempelvis i en Facebook konkurrence, så kan momsen ikke fratrækkes.

I henhold til D.A.11.5.7.4 Gaver ML § 42, stk. 1, nr. 5 – Kan virksomheder kan ikke fradrage moms af indkøb mv., som vedrører gaver eller gevinster i konkurrencer.

Det er derfor vigtigt du husker at bogføre dette i dit regnskabsprogram korrekt, så du overholder de gældende love og regler når du overrækker præmier og gevinster i forbindelse med afholdelse af konkurrencer på Facebook eller andre steder.

Få mest mulig ud af din konkurrence på Facebook

Én ting er at afholde en lovlig konkurrence på Facebook, en anden ting er at afholde en vellykket konkurrence. Der findes mange tips og tricks som forskellige SoMe-specialister benytter sig af når de hjælper virksomheder med at øge følgerantallet på Facebook igennem afholdelse af konkurrencer.

For en lille virksomhed eller en ny iværksætter så hænger penge bestemt heller ikke på træerne og det er derfor essentielt at man får mest muligt ud af sin konkurrence, da man oftest har en udgift i forbindelse med afholdelse af konkurrence på Facebook.

Derfor har jegg har samlet disse 5 tips til dig, så du kan få mere succes med din Facebook konkurrence.

+5 tips til din næste Facebook konkurrence

Tip #1:

Fastgør dit konkurrence-indlæg øverst på din virksomheds Facebookside, så besøgende finder dette indlæg først. Dette vil øge antallet af deltagere, da de hurtigt finder konkurrencen.

Tip #2: 

Gør det let og overskueligt at finde deltagelsekravene så du ikke taber potentielle deltagere i rodet indlæg. Dette vil også øge antallet af deltagere, da det er enkelt at deltage.

Tip #3: 

Del din konkurrence på andre platforme, som eksempelvis Instagram eller din virksomheds hjemmeside. Dette vil øge eksponeringen og synligheden af din konkurrence.

Tip #4: 

Gør din konkurrence til en flerdags begivenhed. Dette vil fremme vindersansynligheden for deltagere og dermed øge antallet af deltagere på din konkurrence.

Tip #5: 

Udlod noget som din målgruppe og dine følgere kan bruge og som kan relateres til dit brand og din niché. Det bedste er hvis du kan udlodde noget som har tillægskøb på din hjemmeside eller webshop, på denne måde kan du indhente et salg samtidig med du får flere følgere på din Facebookside.